Monday, May 26, 2014

Qolbi

(this picture taken from here )

***

Wahai yang membolak balikkan hati,
Teguhkan hati ku di atas agamaMu,
Kerana aku tak pasti,
Sampai bila aku mampu berdiri,
Sana dan sini,
Godaan menanti,
Menarik narik hati ku,
Aku tak mampu.

Wahai yang membolak balikkan hati,
Teguhkan hati ku di atas agamaMu,
Kerana aku lemah,
Terlalu lemah,
Kerana bisikan itu menguji,
Takut-takut nanti ku turuti.

Wahai yang membolak balikkan hati,
Teguhkan hati ku di atas agamaMu,
Hanyut,
Telah ramai yang aku lihat hanyut,
Arus godaan dunia disangka syurga,
Rupanya neraka bersalut hawa,
Nyenyak berselimut dosa.


Wahai yang membolak balikkan hati,
Teguhkan hati ku di atas agamaMu,
Kerana aku masih bertatih,
Perlahan, lahan, menuju redha Mu,
Terima lah aku,
Dengan segala kotor ku.

Wahai yang membolak balikkan hati,
Teguhkan hati ku di atas agamaMu,
Aku sedar,
Hati ku tidak tetap,
Niat ku sering berubah,
Maka sungguh malang kiranya,
Aku langsung tidak menyedarinya.

Wahai yang membolak balikkan hati,
Teguhkan hati ku di atas agamaMu,
Apa yang harus aku lakukan?
Disaat gelap dan cahaya,
Tak dapat ku beza,
Berjalan dengan menyangka inilah dunia,
Semuanya sangkaan ku saja,
Sangkaan apa yang ku lihat dari ramai manusia.
Penat!
Aku penat menghitung dosa.
Penat terjatuh semula.
Penat dengan kerenah dunia.
Penat dengan lemahnya jiwa.
Penat dengan diri yang terlena.
Kelam!
Dibuai oleh permainan dunia.
Tak ubah seperti kanak-kanak dalam dunia nya.
Leka!
Dan terus leka.


Ya Rabbi dengarkanlah,
Aku lemah.
Dan aku berdoa,
Ya muqollibal qulub
Tsabbit qolbi a’la diinik.



***

Syahr bin Husyib bertanya kepada Ummu Salamah,

“ Wahai Ummul Mu’minin! Doa apa yang paling banyak diucapkan Rasulullah jika sedang berada disisimu?”
Jawab Ummu Salamah,

“Ya muqollibal qulub, Tsabbit qolbi a’la diinik.”

Saya berkata, “Wahai Rasulullah, betapa sring engkau ucapkan doa itu,”

Rasulullah menjawab,” Wahai Ummu Salamah, sesungguhnya tidak ada anak Adam kecuali hatinya di antara jari-jari Allah (didalam kekuasaan Allah).  Sesiapa yang dikehendaki, diluruskanNya. Sesiapa yang dikehendaki, disesatkanNya”


(HR Tirmidzi)


Dinukil oleh:
Saudara Zulhafifi bin Dzulkafli

0 comments:

Post a Comment